Chcete svému dítěti pomoct se studiem jazyků? Přemýšlíte, zda je pro něj vhodnější skupinová, nebo individuální výuka? Přečtěte si článek, ve kterém se podíváme na výhody obou typů výuky, poradíme, jaká kritéria při výběru zvážit, a ukážeme, jak může doučování pomoci vašemu dítěti k lepším výsledkům a většímu sebevědomí v cizím jazyce.

Každé dítě má jiné cíle
Školní tempo nemusí vždy vyhovovat každému – některé děti potřebují více času na procvičení látky, obzvlášť, když se jedná o cizí jazyk, jiné se naopak při hodinách nudí a nerozvíjí tak naplno svůj potenciál. Skvělým řešením je proto doučování, které se přizpůsobí potřebám i schopnostem dítěte.
Dětem, které v hodinách nestíhají, pomůže dohnat mezery a získat větší jistotu v jazyce, ale může také posloužit jako příprava na testy nebo různé typy jazykových či přijímacích zkoušek. Těm, kteří naopak cítí, že pro ně školní výuka není dostatečnou výzvou, může doučování nabídnout možnost posunout se dál, rozšířit si slovní zásobu, zapracovat na svých komunikačních dovednostech v cizím jazyce nebo se připravit na mezinárodní jazykové zkoušky. V Jipce víme, že každému dítěti vyhovuje jiný přístup, proto vám nabízíme obě cesty – skupinové i individuální doučování.
Správná volba typu výuky je zásadní
Každé dítě je zkrátka jiné – ať už co se týče cílů a očekávání, tak povahových rysů. Proto je klíčové vybrat pro něj formu doučování, která mu bude nejlépe vyhovovat. Zatímco některé děti rozkvétají v kolektivu a učení berou jako společnou hru, jiné potřebují více klidu, individuální přístup a pocit bezpečí. Správně zvolený typ výuky může zásadně ovlivnit nejen výsledky dítěte, ale také jeho vztah k jazyku a chuť rozvíjet se.
Výhody skupinového doučování
Skupinové doučování má tu výhodu, že dítě není na učení samo. V prostředí vrstevníků se některé děti snadněji zapojí do konverzace, učí se spolupracovat a zároveň se s ostatními navzájem motivují. Přátelská atmosféra skupiny pomáhá odbourávat obavy z chyb, protože děti vidí, že i ostatní se učí metodou pokus–omyl. Velkou roli hraje i dynamika hodin – hry, dialogy a skupinové aktivity dělají z učení zábavu, a tím pádem se děti učí přirozeněji a efektivněji.
Nesporným pozitivem je rovněž finanční stránka – skupinové lekce bývají cenově dostupnější, protože se náklady rozloží mezi více účastníků. Tento formát výuky se hodí zejména pro děti, které potřebují více komunikace a učí se rády v kolektivu.
Kdy volit individuální výuku
Naopak individuální doučování staví na osobním přístupu. Lektor se věnuje výhradně vašemu dítěti (případně dvojici dětí) a přizpůsobí tempo i obsah jeho potřebám. Pokud je pro dítě náročná například gramatika, vyučující se zaměří právě na tuto oblast. Díky tomu může být individuální doučování velmi efektivní a pokrok vašeho dítěte velmi rychlý.
Tato forma výuky je také vhodná pro děti, které mají plašší povahu a potřebují více času, aby si vybudovaly důvěru a odvahu mluvit před svými vrstevníky. Ve skupině se mohou cítit nejistě a zažívat nepříjemné pocity, když odpovídají na otázky před více lidmi, zatímco při individuálních hodinách je tento problém nemusí trápit a mohou se plně soustředit na procvičování probíraného tématu. Dítě se tak učí v bezpečném prostředí, kde se může postupně zbavit ostychu a zlepšovat své komunikační dovednosti vlastním tempem.
Velkým pozitivem je také flexibilita – lekce lze snáze sladit s rozvrhem školy nebo mimoškolními aktivitami. Individuální výuka se hodí pro děti, které potřebují intenzivnější podporu, mají specifické vzdělávací cíle, nebo se jim hůře soustředí v kolektivu.
Ať už zvolíte skupinové, nebo individuální doučování, obě formy dokážou dítěti otevřít cestu k lepším výsledkům i většímu sebevědomí. V Jipce vám rádi pomůžeme vybrat variantu, která bude vašemu dítěti sedět nejlépe. Všechny potřebné informace o individuální výuce najdete zde, o doučování ve skupině pak tady.